امینی، ح؛ بنیادی نائینی، ع؛ و پیشوایی، م. (1394). «تحریم و سناریوهای پیش روی صنعت نفت و گاز ایران». فصلنامۀ مطالعات افکار عمومی، 137ـ 157. 4 (15).
برومندکاخکی، ا؛ رادنژاد، ن؛ و اخوان، ا. (1398). «ارائۀ الگویی برای توسعۀ آینده بنیان مدیریت دانش؛ موردپژوهی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی». نشریۀ علمی-پژوهشی مدیریت نوآوری، 113ـ 142. 7(3).
شیریجیان، م؛ و سراج، ح. (1399). «آیندهپژوهی انرژیهای نو در جهان به منظور تحلیل و ارائۀ راهبردهای مناسب جهت ارتقای امنیت انرژی ایران». فصلنامۀ اقتصاد دفاع، 115ـ 150. 5 (16).
عبدالله خانی، ع. (1390). «فنون پیشبینی». تهران: مؤسسۀ فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالمللی معاصر تهران.
مرکز مطالعات زنجیرۀ ارزش. (1396). «آیندهنگاری صنعت پالایش نفت».
مرکز مطالعات زنجیرۀ ارزش. (1399). «ارتباط پالایش و پتروشیمی در آینده چگونه رقم میخورد؟».
مرکز مطالعات زنجیرۀ ارزش در صنعت نفت و گاز. (2021). «مطالعات زنجیرۀ ارزش در صنعت نفت و گاز». برگرفته از VSM Study
ملکی، ع. (1395). آیندهپژوهی و انرژی. تهران: چاپ دوم، انتشارات دانشگاه صنعتی شریف.
مینو، ف؛ شاوردی، ت؛ و چاوشی، س. (1396). «ارائۀ چارچوب فرایندی شناسایی عدم قطعیتها و پیشرنها (مورد مطالعه: نفت و انرژی)». فصلنامۀ آیندهپژوهی و مدیریت، 56.
ندایی طوسی، س. (1401). آیندهپژوهی در برنامهریزی توسعة فضایی شهر و منطقه. انتشارات دانشگاه تهران.
Benjumea-Arias, M., Castañeda, L., & Valencia-Arias, A. (2016). “Structural Analysis of Strategic Variables through MICMAC Use: Case Study”. Mediterranean Journal of Social Sciences, 7 (4), 11-19.
Bishop, P., Hines, A., & Collins, T. (2007). “The current state of scenario development:an overview of techniques”. foresight, 9(1), 5-25.
Breul, M. (2019). “Cities in ‘Multiple Globalizations’: Insights from the Upstream Oil and Gas World City Network”. Regional Studies, 25-31.
Brummell, A., & MacGillivray, G. (2016). “Introduction to scenarios”. Shell International Petroleum Company.
Conway, M. (2003). “An introduction to scenario planning Foresight Methodologies Workshop”. Australia, Victoria: thinking futures.
Fornasiero, R. et al. (2021). “Next Generation Supply Chains A Roadmap for Research and Innovation”. Springer Open Access. Available at: http://www.springer.com/series/11786.
Gausemeier, Plass. (2014). “Zukunftsorientierte Unternehmensgestaltung - Strategien, Geschäft- sprozesse und IT-Systeme für die Produktion von morgen”, 2nd edn. Carl Hanser Fachbuchverlag, München.
Godet, M. (2000). “Forefront: how to be rigorous with scenario planning”. Foresight, 5-9.
Godet, M., & Roubelat, F. (1996). “Creating the future: The use and misuse of scenarios”. Long Range Planning, 29, 164-171.
Gordon, T. J., (1992),“The methods of Futures Research”, ANNALS AAPSS, July.
Habegger, B. (2010). “Strategic foresight in public policy: Reviewing the experiences of the UK, Singapore, and the Netherlands”. Future. (42). 49–58
Heijden, K. (2005). Scenarios: “The art of strategic conversation”. The Wiley Advantage.
Helmer, O., (1989), “Future's Future”, Technological forecasting and social change, .36, 38-41.
Hines, A., & Bishop, P. (2015). “Thinking About the Future: Guidelines for Strategic Foresight”. Houston: Hinesight.
Horton, A. (1999).“A simple guide to successful foresight”. Foresight, 1(1), 5-9.
Inayatullah, S. (2011).“Future studies: theories and methods”. Blanca Manoz: Campo Magnetico Triple.
Internatrional Energy Agancy. (2016).“World Energy Outlook 2016-Executive Summary”. Internatrional Energy Agancy.
Kahn, H., & Wiener, A. (1967).“The Year 2000: A Framework for Speculation on the Next Thirty-Three Years”. New York: The Macmillan.
Kalaitzi D, Matopoulos A, Fornasiero R, Sardesai S, Barros AC, Balech S, Muerza, V. (2021). “Megatrends and trends shaping supply chain innovation”. In: Fornasiero et al. (ed) Next generation supply chains: a roadmap for research and innovation. Springer.
Markley, O. (1995).“The fourth wave: A normative forecast for the future of SpaceShip Earth”. http://www.inwardboundvisioning.
Mietzner, D., & Reger, G. (2004). “Scenario Approaches-History, Differences, Advantages and disadvantages”. EU-US Seminar: New technology foresight, forecasting and assessment methods. Seville: EU-US Seminar.
Myers, D., & Kitsuse, A. (2000). “Constructing the Future in Planning: A Survey of Theories and Tools”. Journal of Planning Education and Research.19(3), 221-231.
Norouzi, N., & Fani, M. (2021). “The seventh line: a scenario planning strategic framework for Iranian 7th energy progress plan by 2020-2025”. Journal of Energy Management and Technology, 5(3), 43-53.
Peter, K. (2017). “The Uncertain Environment”. from FutureScreening: http://futurescreening.com/foresight-framework/the-uncertain-environment/
petroleum business Energy outlook. (2016). “british petroleum energy outlook 2040”. petroleum business Energy outlook.
Popper, R. (2008). “How are foresight methods selected? ”. foresight, 10(6),62-89.
Ringland, G. (2002). “Scenario Planning: Managing for the Future”. London: John Wiley & Sons.
Rohrbeck, R; Battistella, C; Huizingh, E. (2015). “Corporate foresight: An emerging field with a rich tradition”. Technological Forecasting and Social Change, 101, 1-9.
Rohrbeck, R; Gemu¨nden, HG. (2011). “Corporate foresight: its three roles in enhancing the innovation capacity of a firm”. Technol Forecast Social Change, 78(2), 231-243.
Sardar, Z. (2010). “The Namesake: Futures; futures studies; futurology; futuristic; foresight—What’s in a name?” Futures, 42, 177-184.
Saritas, O. (2013). “Systemic foresight methodology”. In Science, technology and innovation policy for the future (pp. 83-117). Springer, Berlin, Heidelberg.
Shell Energy. (2008). “Shell Energy Scenarios to 2050 -signal & signposts”. shell company.
Vecchiato, R., & Roveda, C. (2010). “Foresight in corporate organisations”. Technol Anal Strat Manag, 22(1), 99-112.
Voros, J. (2003). “A generic foresight process framework”. foresight.
Wolfgang Weimer, J. (2013). “Constructing consistent scenarios using cross impact balance analysis”. ScenarioWizard 4.1. Stuttgart, Germany: Stuttgart Research Center for Interdisciplinary Risk and Innovation Studies.
World Energy Council. (2016). “Energy Scenarios: The Grand Transition”. World Energy Council.
Wyrwicka, M., & Erdeli, O. (2018). “Strategic Foresight as the Methodology of Preparing Innovation Activities”. Marketing and Management of Innovations, 2. 338-350.